Jakie oprogramowanie wybrać do sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to podstawowa metoda promocji w sieci. Trzeba zdawać sobie jednak sprawę z tego, że podstawowym warunkiem uzyskania wysokich pozycji w Google jest wybór odpowiedniego oprogramowania dla sklepuinternetowego. Czym się kierować w ocenie poszczególnych skryptów?

Współpracuje każdy, ale…

Co do zasady wstępnie zoptymalizowane są wszystkie gotowe skrypty: Magento, Presta Shop, Open Cart czy Woocommerce. W przypadku jednych ta optymalizacja jest doskonalsza, inne mają nieco więcej niedociągnięć, ale będzie to całkiem nieźle opanowane. Problem polega na tym, że w absolutnie każdym przypadku te skrypty są raczej przygotowane pod SEO, natomiast wykorzystanie ich potencjału wymaga naprawdę sporej pracy.

Uzyskanie idealnych wyników najczęściej jest możliwe dopiero po zainstalowaniu dodatkowych pluginów lub wprowadzeniu zmian w kodzie strony. W obu przypadkach trzeba liczyć się z koniecznością zakupu oprogramowania do sklepu internetowego lub opłacenia programistów, którzy zmodyfikują dostępne skrypty. Problemem będzie również fakt, że twórcy różnego oprogramowania dla sklepów internetowych optymalizują je raczej pod kątem konkretnych działań z zakresu SEO. To oznacza, że ta optymalizacja nie jest pełna: ułatwia pewne działania, ale tak naprawdę stanowi tylko pierwszy krok na drodze do faktycznie skutecznej promocji w sieci.

Czy lekarstwem mogą być gotowe sklepy?

Choć gotowe skrypty sklepowe są zwykle darmowe, ich wdrożenie, pełna optymalizacja i dostosowanie do własnych potrzeb najczęściej pochłaniają kilkanaście tysięcy złotych. Oszczędności można szukać, wybierając gotowe sklepy internetowe na platformach takich jak sky-shop.pl. Tu reguła jest prosta: to twórca platformy zapewnia integrację z prawie 300 hurtowniami, opracowuje narzędzia do handlu na Allegro, tworzy cały mechanizm, który pozwala wydajnie prowadzić dropshipping. To również programiści platformy odpowiadają za dostosowanie jej do wymagań Google, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu.

Czy takie podejście ma sens? Owszem, a to co najmniej z trzech powodów:

  • sklepy internetowe tworzone na takiej platformie bardzo często działają według podobnych zasad, co oznacza, że korzystają ze zbliżonych strategii pozycjonowania. Stworzenie skryptów, które w tym pomogą, jest stosunkowo proste i może zostać wykonane nawet dla sklepów z podstawowego wariantu usługi;
  • równocześnie z pozycjonowaniem prowadzone są kampanie promocyjne innymi kanałami, w tym choćby na Allegro. To ważne, ponieważ żaden sklep nie powinien działać, bazując tylko na jednym sposobie pozyskiwania klientów;
  • ponieważ klient płaci abonament, twórcy platformy mają bardzo silną motywację, aby reagować na zgłaszane przez użytkowników błędy. To przekłada się też na błyskawiczną reakcję, kiedy Google zmieni zasady gry i trzeba będzie w inny sposób optymalizować skrypt.

Co to znaczy, że oprogramowanie do sklepu internetowego jest zoptymalizowane?

Wybierając oprogramowanie dla sklepu internetowego, warto zdystansować się od haseł reklamowych i spróbować rozbić sobie pojęcie „optymalizacji pod SEO” na pewne bardziej szczegółowe rozwiązania. Bo optymalizacja jest pojęciem bardzo szerokim, a nie każdy z jej aspektów jest szczególnie istotny.

  • Zoptymalizowany skrypt sklepowy będzie krótki. Chodzi o to, żeby nie trzeba było ładować dziesiątek tysięcy linii kodu – Google lubi strony, które są czytelne i przejrzyste i właśnie z tym mają problem twórcy otwartoźródłowych platform sklepowych.
  • Optymalizacja będzie oznaczała automatyzację pewnych czynności, na przykład modyfikowanie tytułów czy opisów widocznych dla wyszukiwarek.
  • W ramach optymalizacji automatycznie może odbywać się tworzenie, aktualizowanie i przesyłanie na serwery map strony albo innych treści, które ułatwiają indeksowanie zawartości witryny.
  • Optymalizacja skryptu może też objąć implementację pewnych mechanizmów, które chronią użytkownika przed popełnieniem błędu: informacja o brakujących parametrach obiektów graficznych czy niespójności tematycznej tytułu i tekstu. Są to jednak kwestie drugorzędne.

Warto też pamiętać o czymś jeszcze: w przypadku pewnych programów do obsługi sklepów, twórcy cały czas stosują anachroniczne zasady SEO do tworzenia reguł optymalizacyjnych. W takim przypadku sukces nie tylko nie nadejdzie szybciej, ale może się wręcz odsunąć w czasie. Warto więc wybierać takie oprogramowanie sklepu internetowego, którego deweloperzy dbają nie tylko o usuwanie irytujących bugów, ale też dostosowują swoje skrypty do reguł marketingu internetowego.